28 jaanuar 2007

Tšellomuusika Ilu-valu-võlu...


Täna tahaksin jutustada teile oma suurimast armastusest - muusikast! Nimelt tsellomuusikast, mis on mulle kõige südamelähedasem. Eks kõigile ole oma instrument kõige kallim, mis on ilmselt ka märk sellest, et on tehtud õige valik! Mina tegin oma valiku ise. Mäletan veel väga selgesti vestlust ema ja isaga, kes mõlemad soovitasid tungivalt, üks klaverit ja teine viiulit... Jahh, kuid nad pidid hetk hiljem tõdema, et nende tütre kindlameelsust ei kõigutanud enam miski - see valik oli tsello ja selleks ta jäi! Aga mitte endast ei tahtnud ma rääkida...

Tsello on nii kurva ja melanhoolse tooniga pill. Ta on nagu romantik, kes nostalgitseb, melanhoolitseb, armastab ja igatseb millegi järgi, mis on nõnda kaugel... Tema hääles on justkui kogu maailma nutt ja pisarad! Loomulikult saab ka lõbusaid lugusid mängida (http://www.youtube.com/watch?v=YWbT5odD78k - ülispets lugu), kuid pole midagi kaunimat, kui kurb muusika tsello esituses... Siis tulebki välja tõeline muusika ilu-valu! Valus, kurb muusika on ju ilus, märksa ilusam, kui lõbus. Kas pole? Kurbus läheb alati märksa rohkem hinge, kui rõõm, ta lihtsalt liigutab midagi su sees... See on nii ilus!
Näiteks kuulake Elgari tsellokontserti (http://www.youtube.com/watch?v=kbdbmk_D7gA mulle meeldib küll Jacqueline du Prè esitus rohkem, kuid Yo-Yo Ma on tänapäeva üks väljapaistvamaid celliste:).... Selles loos peitub tohutu piin ja valu. Valu kogu maailma pärast. Selleks peab hea helilooja olema, et ära tabada, mis just kõige paremini kõlab...ja tema on seda suutnud. Elgari kontsert kõlab tõesti hästi!(rääkides Elgarist kuulake kindlasti ka seda fantastilist meistriteost: (http://www.youtube.com/watch?v=kbdbmk_D7gA)
Romantikud - nende jaoks on kõige olulisemad tunded ning neil jääb alati 1 samm õnnest puudu, tulemuseks ongi valu, milles on näha suurim ilu.
Kuid samas, ei ole oluline kas helilooja on romantismiajastul sündinud või mitte, samuti Bach kirjutas väga kurba muusikat. Kuulake Bachi tsellosüite ja öelge et need pole romantilised ja tundelised...!!! Minu jaoks on!

Näiteks 5. süidi Prelüüd:
2. süidi Prelüüd http://www.youtube.com/watch?v=bWyrxAZCOhA (Mischa Maisky)
või
3. süidi Preüüd http://www.youtube.com/watch?v=m0dWyGsroNI (Mischa Maisky)
(muide kuulake tähelepanelikult harmoonia muutumist sekundiseisuga 1:47 ja veidi enna ja pärast seda - need paar takti on lihtsalt suurepärase kõlaga ja üliromantilised mu meelest).

Öeldakse vahel, et Bachi muusikas kajastub kõik - lihtsus keerulisus, oma kaasaja elu-olu. Minu meelest on Bachi muusika taevalik, tõeliselt taevalik. Ja hetkel ei pea ma silmas ei enda ega Bachi religioosseid vaateid. Tema looming on lihtsalt nii "kõrgem" ja samas jälle ka nii arusaadav ja mõjuvalt maine.

Samas on tsello ka väga rockpill...- ja isegi selles peitub ju kurbus...nii igavikuline kummaline lugu aga kuulake:

ja otseloomulikult "...Bittersweet..."

Sellised mõtted siis täna... Keerake volüüm põhja, kuulake ja nautige - see on minu elu lahutamatu osa, mis ma loodan pakub rõõmu ka teile:)

P.S.Need YouTube lingid tegin omal valikul, kindlasti pole tegemist plaadikvaliteediga kuulamisel, kuid...nendega tasub siiski tutvuda...
(Bachi puhul - Mischa Maisky pole mu kõige lemmikum Bachi esitaja, kuid YouTubes olid lihtsalt tema videod ...) ja siis veel see et sh-tähega on mul siin bloggeris selline lugu, et iga kord kui ma tahan sh -tähte ehk siis vajutan Alt Gr + s - siis blogger arvab et ma tahan oma postituse üles panna...ehk siis...sh-tähte pole võimalik saada! vabandust! lihtsalt hääldage see juurde iga kord kui "tsello" ütlete:D


Mina ikka mina...

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Apocalyptica - Quutamo vaat see oli omapärane! Aitähhhhhhhh, videod olid kõik superhead!

Maarit ütles ...

Aga palun...siis on ju väga tore, kui meeldisid!

Omapärane on igatahes Apocalyptica puhul õige sõna...Mulle meeldib see lugu!!!